dinsdag 27 maart 2007

En toen de spierpijn...

Ja, dat krijg je ervan als je niet kunt stoppen met tuinieren. Én als je dat dus allemaal ook niet gewend bent. Zoals ik dus. Maar ja, de grond moest klaar gemaakt worden. Met de spitvork. Ik wil zoveel mogelijk ekologisch tuinieren. Dus zonder gifstoffen. Van een vriendin heb ik een serie videobanden gekregen over Ekologisch tuinieren. En daar vertelden ze dat je de grond beter niet om kan spitten. Met een spitvork schep je de grond wat losser en zo kun je het onkruid er tussen uit pakken. Dit zorgt ervoor dat je de bacterie-laag in tact laat. Met omspitten zou dat te veel verstoord worden. Oke, dus deed ik dat. Veel werk, maar dat heb ik er graag voor over. Ik ben nog niet helemaal klaar, maar dat komt nog wel.
De tegelpaden die in de tuin lagen, heeft Rob grotendeels weg gehaald voor me. Zo kan ik veel meer kwijt in de tuin. Maar wát een aarde gaat er in die paden!!! Dat is natuurlijk niet helemaal eko-style he, bemeste tuinaarde in de tuin kiepen. Maar ja, ik heb nog niet genoeg compost dat ik daar alles mee op kan vullen. Sterker nog, volgens mij heb ik nog helemáál geen compost. De compostbak staat behoorlijk droog te wezen. We hebben nog geen stromend water bij het huis
dus ik kan hem niet bevochtigen. Wat een armoe.

Jong geleerd, oud gedaan. Hier is onze jongste zoon van 10 met zijn stukje grond bezig. De 2 jongens willen allebei een stukje. Ze krijgen een stukje van 1,5 x 1,5. Niet echt groot, maar ja, moeders wil ook nog wat overhouden, en ze zijn er blij mee, dat is dus fijn.



Zo ligt het land er dus nu bij. Je ziet nog 1 tegelpad. Er is er nog eentje, maar die zie je net niet meer. Die 2 blijven er voorlopig wel inztten denk ik. Halen we die volgend jaar wel weg. Je ziet precies de donkere stroken aarde, dat is nieuw.

Ik hoop dat het van het weekeinde nog steeds mooi weer is, want ik ben nog lang niet klaar!
Het zaaien binnen gaat nu op gang komen. In mijn kweekbakje heb ik Afrikaantjes gezaaid. En 2 dagen later kwamen de zaadjes al op!!! Niet dat ik nou zo gek ben op Afrikaantjes, maar ja, ze zijn wel goed voor de tuin.

Ook had ik van een vleestomaat wat zaadjes gedroogd en gezaaid. En waarempel... ik geloof toch echt dat ik wat zie gebeuren!! Misschien kun je op de foto klikken zodat ie wat vergroot. Dan zie ik geloof ik dat het zaadje ook een beetje schimmel heeft... ai ai ai...


Buiten heb ik ook een bakje staan, met kropsla en basilicum. Maar daar is nog niets in te zien.
Bij de Aldi hebben ze vanaf morgen kweekbakken in de aanbieding. Misschien moet ik daar eens op af gaan!

4 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Oei! Wat een werk! En wat goed van je. Ik snap niks van een tuin, echt niet. (Eens een flatkind altijd een flatkind ben ik bang, of misschien gewoon geen groene vingers..) Het lijkt me echt heel leuk om uit eigen tuin te oogsten, maar zelfs de eenzame appelboom die ik 2 jaar geleden gekregen heb voor mijn verjaardag staat troosteloos te wezen. Daar gaan mijn visioenen van jelly van eigen appels...misschien moet ik tegen hem praten?

Lien zei

Nou je schiet al aardig op Ellen! Wat ontzettend leuk dat je nog een stukje kan missen voor de kids, het is heel leuk voor kinderen om daar mee bezig te zijn. Als kind heb ik heel wat uren doorgebracht op de moestuin van mijn vader: colorado-kevers vangen, bessen plukken, bonen plukken..... Hier heeft onze dochter een stukje tuin, wel met sierplanten en bloemen en zo, maar dat vindt ze geweldig!
Waarom zou je al die paden weghalen? ze zijn ook erg handig, vooral als het veel regent en je wilt even een kropje sla uit de tuin halen. Misschien een idee om die grindtegels in de lengte achter elkaar te leggen, dan zijn ze niet zo breed (anders een rijtje oude stoeptegels?) Ik weet van onze moestuin (vroeger) dat ik die verharde paadjes altijd erg handig vond...ook geen onkruid erop ;-)

Brenda zei

Leuk log dit! Ik heb gister ook zo'n kasje gekocht bij de aldi. Ben er benieuwd naar, toch weer wat meer mogelijkheden qua plantensoorten.

Ellen zei

Jelly van appels Karen? Dat is een lekker idee! Heb ik nog nooit gemaakt / gegeten. We hebben wel een appelboom in de tuin, met vorig jaar wel 1 hele appel, haha!

Coloradokevers ja, ik heb er al een en ander over gelezen Lien. Jij bent een ervaringsdeskundige! De paden haal ik weg omdat ik dan meer ruimte krijg om te verbouwen. Ik wil graag zoveel mogelijk uit de tuin eten en we zijn met z'n zessen thuis. Dus alle ruimte is welkom. Maar ik heb nog 2 bedden waar ik met een verhard pad bij kan komen. En ik ben met je eens dat dat schoner werkt dan die blubber.

Ja Brenda, en als je groente gaat verbouwen kun je met die kasjes de oogst wat vervroegen.