vrijdag 2 februari 2007

Sauerteigmischbrot

Met de Pineapple juice solution ben ik nu een Sauerteigmischbrot aan het voorbereiden. Het is een recept van Peter Reinhart.

Ik ben begonnen met:
115 Gramm Weizensauerteig (Barm starter) Pineapple juice solution
135 Gramm Weizenmehl Type 550 Gewone bloem van de C-1000
30-60 Gramm Wasser

Het desem heb ik met het meel en het water gemengd. In een glas had ik 60 gram water gedaan en daarvan steeds wat bij het deeg gegoten tot het goed was. Ik schat zo'n 45 gram. Volgens het recept moet je beter niet te lang kneden, dat heb ik dan ook niet gedaan.
Het deeg is een met olie ingesmeerde kom gegaan. Het deeg even rondgedraaid zodat de olie over de hele deegbol zat. Afdekken met folie en dat heb ik een paar uur op het aanrecht laten staan. Het rees echt heel mooi. Overnachten in de koelkast.

600 gr meel, verschillende soorten. Ik nam:
350 gr bloem
150 gr tarwemeel
100 gr volkoren speltmeel
2 thl zout
360-420 gr water

Nu het meel en het voordeeg goed mengen en steeds zoveel water toevoegen tot je een bal kunt vormen. Zelf heb ik het zout nu pas toegevoegd. Zo staat het ook op de site, voor zover ik het Duits heb kunnen vertalen ;o)

4 Minuten doorkneden en 5-10 minuten laten rusten. Weer 4 minuten doorkneden. Met een kwastje olie in een kom en het deeg erin. Draaien met de kom zodat het deeg rondom bedekt is met de olie. Afdekken met folie. Het lijkt hier nog steeds een heel klein deegklompje maar ik heb het deeg in een zeer grote kom gedaan. Het deeg weegt nu 1211 gram.

3-4 Uur laten staan tot het deeg zich verdubbeld heeft.





In deze tijd heb ik een nieuw deeg gemaakt op precies dezelfde manier, met precies dezelfde ingrediƫnten. Alleen heb ik er 2 theelepeltjes droge gist door gedaan.


Het deeg nu voorzichtig uit de kom nemen en in 2 stukken verdelen. Of in meer stukken als je broodjes wilt maken. Probeer zo min mogelijk lucht uit het deeg te laten ontsnappen. Het deeg nu in een broodblik of op een vel bakpapier op een bakplaat leggen. Afdekken met folie of in een plastic zak doen. 2-3 Uur op kamertemperatuur laten staan of overnachten in de koelkast. In dat laatste geval moet je het deeg 4 uur voordat je het gaat bakken, uit de koelkast nemen.

De 2-3 uur laten rijzen is goed uit de hand gelopen. Doordat ik nog andere dingen te doen had en ik een hopeloos geval ben als het gaat om plannen, heeft het deeg veel langer gestaan. Toen ik de moed bij elkaar geraapt had om toch 1 broodje in te snijden, zachte hij met een zucht in elkaar. Ik was er al bang voor maar wilde het toch proberen. Gelukkig, tegen alle verwachtingen in, herstelde het brood zich weer in de oven. Toch durfde ik de volgende 2 broden, die met het gist, niet meer in te snijden.

De oven, liefst met baksteen, voorverwarmen tot 260 graden. Ai, mijn oven geeft aan dat hij maar tot 250 komt. Nou ja, vooruit maar weer. Onderin de oven een bakplaat of braadslee zetten en mee verwarmen.

10 Minuten voordat het brood de oven ingaat kun je het plastic eraf halen. Het brood eventueel insnijden. In de oven schuiven en kokend water in de bakplaat of braadslee gieten. Deur sluiten. Na 30 seconden de wanden van de oven besproeien met water. Dit nog 2 keer doen, steeds om de 30 seconden. Dan de temperatuur instellen op 230 graden en het brood 10 minuten bakken. Vervolgens het brood draaien als het nodig is en verder bakken voor ongeveer 10-20 minuten, tot het brood mooi bruin is en het hol klinkt als je er aan de onderkant op klopt.
Het brood op een rooster af laten koelen en zeker 45 minuten laten rusten voor je hem aan gaat snijden.

Je krijgt een licht zuur brood. Ik heb het brood net geproefd en het smaakt totaal niet zuur. Het is heerlijk. Ik heb nog een deeg klaarstaan en daar ga ik wat gist aan toevoegen. En ook dit brood smaakt prima.



De 2 ronde broden vooraan zijn met wat extra gist.









Reinhart geeft dit recept als basisrecept voor een Sauerteigbrot, wat je naar hartelust kunt veranderen. Zo kun je gist toevoegen en zo de rijstijd verkorten. Wat betreft het meel kun je ook alle kanten op. Leef je uit!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: