donderdag 15 februari 2007

Going With The Grain


Op internet heb ik naar een recept gezocht voor mijn restjes.
King Arthur wist raad:

Going With The Grain Bread
  • 2 1/2 cup bloem
  • 1 cup zaden
  • 1 1/4 thl zout
  • 2 el suiker
  • 2 el droge gist 2 theelepels dus...
  • 1/4 cup melkpoeder
  • 3 el aardappelbloem
  • 1 1/4 cup water
  • 1/4 cup olie of boter

Nu heb ik geen melkpoeder meer, die is vorige week opgegaan. Voor de aardappelbloem heb ik maïzena gebruikt. Ik denk dat de King met patato flour instant aardappelpuree bedoelt. Ik weet het niet.

De cup met Grain bestaat bij mij uit:
  • 1/8 cup gierstzaadjes
  • aanvullen tot 1/3 cup fijne gierstvlokken
  • aanvullen tot 1/2 cup haverzemelen
  • aanvullen tot 1 cup 4-korenvlokken

Ik heb alle ingrediënten in de broodbakmachine gedaan en de deegstand laten draaien. Ongeveer 1o minuten voor het einde van de kneedtijd moet je even je deeg controleren. In mijn geval moesten er 5 eetlepels bloem bij. Het deeg moet zacht en soepel zijn. Niet "gnarly". Al heb ik geen idee wat dat betekent.


Normaal laten rijzen en op de pizzasteen gebakken.


Een beetje droog maar de smaak is heerlijk! Ik zal het brood maar niet in het trommeltje meegeven... Dan kan ik het mooi zelf oppeuzelen ;o))

5 opmerkingen:

Levine zei

Hoi Ellen, 2 EETlepels gist? Dat is wel errug veel! Ik denk dat als je minder gist gebruikt het brood veel luchtiger en hoger wordt. Als je geen potato flour hebt zou ik het in dit geval gewoon weglaten (niet vervangen).

Ellen zei

Ja Arden, ongelooflijk he? Ik twijfelde heel erg toen ik ermee bezig was, ik vond het inderdaad ook erg veel. Misschien dat het voor al die granen zou zijn. Ik wil het brood zeker nog een keer maken omdat ik de smaak wel erg lekker vond. Melkpoeder heb ik inmiddels weer, maar dat is niet echt een essentieel onderdeel volgens mij. En ik zal de potato flour weg laten, samen met een flink deel van de gist.
Bedankt voor je reactie ;o)

Ellen zei

Schaam schaam schaam... ik schaam mij diep. Ik heb het recept nog eens nagekeken en ik moest 2 THEElepels gist gebruiken... Sorry King Arthur!

Levine zei

Haha Ellen, brilletje nodig? Je zult zien dat het met 2 theelepels een veel luchtiger brood wordt :-)).

Ellen zei

Haha, jajajaja!!!! Ik beloof dat ik em snel weer ga maken maar dan met 2 THEElepeltjes gist. Je hoort me nog ;o)))