zondag 21 januari 2007

De Moestuin





De tuin heeft 5 bedden waar ik kan verbouwen. Rob heeft een mooie compostbak voor me gemaakt. Afgelopen zomer is er heel wat tuinafval in verdwenen. Gelukkig slonk alles heel snel zodat er steeds weer nieuwe ladingen in konden. Nu maar hopen dat komend voorjaar de compost er zo onder vandaan gehaald kan worden.


Het laatste bed is voor de helft begroeid met aardbeien. Die laat ik denk ik nog maar staan, ze deden het goed. Het zijn doorbloeiers, tot laat in het najaar konden we er nog van snoepen.

Er staat ook een braam in de tuin. Met knotsen van vruchten.

We hebben een Perzikboompje in de moestuin gezet. Heel benieuwd hoe die het gaat doen in Nederland.

Ook kon ik het niet laten om wat klein fruit neer te zetten, voor de jam natuurlijk ;o) Kruisbessen, framboos, bosbes en aalbesjes rood en zwart (later bleek er nog ergens een aalbes verstopt te staan, elders in de tuin).

Kruiden heb ik ook neergezet. Tijm, rozemarijn, salie, munt, lavendel, oregano, de -voor mij- gebruikelijke kost en overal in de verdere tuin staan struikjes citroenmelisse. In oktober heb ik teentjes knoflook in de grond gedaan. Vrij snel kwamen er mooie groene lange sprieten omhoog. Verse knoflook is zóó lekker! Misschien kan ik ze wel zo mooi gaan vlechten als ze in o.a. Frankrijk doen.
Helemaal achter in de tuin staan nog 2 pruimen bomen. Gele pruimen. En lékker dat ze zijn! Afgelopen najaar heb ik jam gemaakt van de rode pruimen uit de huidige tuin en van gele pruimen uit de nieuwe tuin. Lekkere jam is dat geworden.

Oh ja, er staat achterin ook nog een appelboompje. Zegge en schrijve 1 appel van gehad afgelopen zomer. Maar dan natuurlijk ook wel weer een lekkere ;o)

Wat een geluk dat het allemaal zo lekker is. Nu nog een flinke oogst volgend jaar, dat zou helemaal mooi zijn.

En nu vergeet ik de kiwi helemaal. Die staat halverwege de tuin tegen een klimhek.

De oostindische kers mag ik ook wel niet vergeten. Met zijn mooie bloemen in geel, rood en oranje. Ze staan mooi in de salade en smaken ook goed. Een mooie woekeraar. Hij groeit aan alle kanten uit mijn compostbak. Achteraf gezien niet zo slim om de kers in de compostbak te doen. Nou ja, dat zie ik volgende zomer wel weer ;oD

En nu maar eens verzinnen welke groente ik wil gaan verbouwen. In het najaar heb ik van mijn schoonvader zo'n 80 andijvie plantjes gekregen. Hij heeft een heel bed omgespit voor me en we hebben de plantjes erin gezet. Maar ineens verdwenen er plantjes. Geen vraat sporen. Überhaupt geen sporen. Maar wel gaatjes in de grond waar het plantje gestaan had. Gewoon verdwenen. Het leek wel een tekenfilm... plop plop plop... weg was alles. Woelratjes. Bah! Die mogen van mij weg blijven voortaan.

Geen opmerkingen: