vrijdag 16 februari 2007

Tom Jains witbrood

Een gewoon, simpel witbrood met verse gist.
Voor 2 middelgrote broden.
  • 800 gram tarwebloem
  • 2 thl fijn zeezout
  • 25 gram verse gist (of 2 zakjes gedroogde gist, 14 gram totaal)
  • 500 ml lauwwarm water

De bloem en het zout in een grote kom mengen. Persoonlijk vind ik ook hier de gist weer aan de royale kant. Ik heb wel het recept gevolgd maar een volgende keer gaat er echt minder gist in. De gist in het water oplossen en door de bloem gieten. Alles goed mengen tot je een slap maar niet kleverig deeg krijgt. Als je deeg te nat is kun je er wat bloem door mengen. Is het deeg te droog dan doe je er wat water bij.
Het deeg nu 10 minuten stevig kneden. Hierdoor wordt het heel soepel en zacht. In een grote kom leggen met een vochtige theedoek erover. Op een warme plek zetten en de omvang laten verdubbelen.

Na anderhalf uur ziet het er zo uit.

Met de knokkels het deeg naar zijn oorspronkelijke omvang terug slaan. Het deeg in twee stukken verdelen en elk stuk nog 1 minuut door kneden. Mooi om te horen hoe tijdens het kneden de lucht uit het deeg piept. Daarna het deeg uitrollen tot een rechthoek. De korte kanten naar binnen vouwen, deeg plat drukken en stevig oprollen. Met de naad naar boven in een -met bloem bestoven- rijsmandje leggen, of met de naad naar beneden in een ingevet broodblik. Tom Jains sneed elk stuk deeg in 4 delen en legde in elk rijsmandje 2 stukken deeg. Zo kreeg hij een brood met een leuke vorm en wat makkelijk te delen was. Omdat ik 250 gram van het deeg af heb gesneden om te bewaren voor een volgend brood, heb ik niet genoeg deeg om 2 rijsmandjes te vullen. (Dat komt wel goed uit, want ik héb maar 1 rijsmandje...) En het deeg staat nu in dat ene rijsmandje te rijzen, onder een bebloemde doek, met 2 stukken deeg erin. A la Tom Jains. De oven doe ik nu aan op onder en boven warmte, op 250 graden. Met de pizzasteen op de tweede richel van onderen.
Na een uur zit het mandje lekker vol met gerezen deeg. Ik heb het mandje op de schietschop omgekiept en er met een kartelmes diagonaal wat sneden in gemaakt. De schietschop heb ik eerst ingewreven met maïsmeel. Het brood op de hete pizzasteen geschoven en na 10 minuten de temperatuur wat lager gezet. Naar ongeveer 200 graden. Ook heb ik nu alleen de onderwarmte aan staan. 20 Minuten later was het brood gaar. Hij smaakte heel lekker bij de shaormaschotel van vanavond.

2 opmerkingen:

Lien zei

Wat een mooie rijsmand heb je Ellen!! Waarom heb je het deeg in 2 delen naast elkaar i.p.v. 1 lange rol?

Ellen zei

Dank je Lien, mooi he? Heb ik van een lieve bakvriendin overgenomen ;o) Ik wil ook nog een ronde hebben, maar dat even ter zijde.
Waarom ik het deeg in 2 delen gedaan heb? Het stond als optie beschreven in het recept, zodat je het brood makkelijk kan delen. Nu is dat bij ons helemaal niet nodig, het brood is altijd heel snel op. Maar ik was benieuwd naar het resultaat, dat is eigenlijk alles ;o)